Q&A Stere Gulea
1. Spuneți-ne, vă rog, care a fost contribuția fiecăruia dintre cei trei realizatori ai documentarului „Piața Universității-România”? Cum de a fost produs de Studioul de Creație Cinematografică al Ministerului Culturii și care a fost implicarea domnilor Andrei Pleșu și Lucian Pintilie? Nu în cele din urmă, de unde provine înregistrarea dintre Diamandescu și Chitac?
Lucrurile au stat cam asa:
Cei 3 operatori (Vivi Drăgan Vasile, Vlad Păunescu, Sorin Iliesiu) au filmat la începutul manifestației și au făcut un film de 10 min. Lucian Pintilie, care era directorul Studioului Cinematografic al Ministerului Culturii, cred că a aflat de acest lucru și m-a sunat, propunându-mi să facem un film de lung metraj, era spre sfârșitul manifestației; i-am întrebat pe operatori, mai precis pe Vivi, și ei au fost de acord. Ne-am împărțit sarcinile pentru că trebuia să-l facem repede: Vivi a filmat în Piață, Iliesiu și cu mine am făcut interviurile cu cei implicați, într-un fel sau altul.
Când am reușit să strângem ceva material, Vivi și cu Nita Pârvulescu au început montajul, eu mai treceam din când în când să văd cum merg lucrurile pentru că filmam. Andrei Pleșu, fiind Ministru al Culturii, a fost de acord cu propunerea lui Pintilie, lucru pentru care, când a ieșit filmul, Iliescu s-a supărat.
Înregistrarea cu Chitac și Diamandescu i se datorează lui Emil Hurezeanu.
2. Pe când o ecranizare după Adriana Georgescu, “La început a fost sfârşitul”?
Am avut cu ani în urmă intenția, dar n-am concretizat-o, și nici nu cred că voi face asta.
3. Marius Badea va juca în „Moromeții 2″?
Nu prea se potrivește: el are acum 30 și ceva de ani, iar personajul din scenariul Moromeții 2, Niculae, are 18.
4. O altă operă a lui Marin Preda ar fi ofertantă pentru punerea pe peliculă?
Ofertant este «Delirul», dar costă și, în condițiile financiare de astăzi, nu văd cum s-ar face.
5. Care au fost provocările punerii în scenă a unor fragmente dintr-un asemenea roman? Au existat dificultăți reale în personificarea lui Ilie Moromete, având în vedere faptul că este un personaj inspirat de tatăl scriitorului, Tudor Călărașu?
Provocarea atât pentru Victor, cât și pentru mine, era să reușim să facem un personaj credibil având în vedere opera absolut fascinantă realizată de Marin Preda. Dificultatea de care vorbiți a avut-o scriitorul: să reușescă să facă un personaj excepțional plecând de la un model care exista în carne și oase și care era chiar tatăl lui. Aici este miracolul !